Calders ha de ser considerat per damunt de tot un narrador, és a dir, un
contador d'històries. En un moment en què les formes convencionals del
gènere narratiu per excel·lència, la novel·la, havien entrat en crisi
(novel·la realista i novel·la psicològica), Calders assaja una doble
solució a les seves necessitats narratives: d'una banda, el conreu del
conte (gènere que, per la seva flexibilitat, no està tan subjecte a les
lleis que han definit el model de novel·la tradicional) i, d'una altra,
una rèplica desmitificadora —pròxima a la paròdia— de la novel·la
convencional. Aquesta doble temptativa cristal·litza ja en els dos
primers títols que publica, significativament el mateix any 1936: El primer arlequí, recull de vuit contes, i La Glòria del doctor Larén, novel·la que, en la seva trama argumental, pot semblar una aproximació caricaturesca al tema "bovarinesc" de l'adulteri. El primer arlequí enceta una línia narrativa que continuarà i es depurarà en títols posteriors (Cròniques
de la veritat oculta, Demà a les tres de la matinada, Invasió subtil i
altres contes, Tot s'aprofita, De teves a meves, Un estrany al jardí, El
barret fort... ) i que, de fet, ha consolidat la imatge de Calders
com a autor de contes. Tota aquesta extensa producció contística posa de
manifest l'interès de l'autor per construir una història a partir de la
ficció pura, alliberat de la servitud d'haver de traduir fidelment la
realitat immediata (en pocs d'aquests contes hi trobarem referències a
escenaris concrets —i, quan n'hi ha, ho són de llocs distants, si no
exòtics— o descripcions físiques o caracterització psicològica dels
personatges).
Article de Joan Melcion publicat a l'Avui (30/11/00)
kin gran llibre!! era bromaa!!
ResponElimina.
ResponEliminanomés estic aquí per un treball de català
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
Eliminajo també xDDD
ResponEliminaX3
ResponEliminax4
ResponEliminax5
ResponEliminax6
ResponElimina